Жодного дня без рядка…

180 років від дня народження Еміля ЗОЛЯ

Золя був особистістю неординарною. У ньому нез’ясовно поєднувалися глибокий реалізм – той самий, яким пронизані всі його твори, і всеосяжний романтизм, який супроводжує письменника все життя.

Еміль Золя – один з велетнів французької і світової літератури. З тих велетнів, що не лише залишили після себе колосальну художню спадщину, а й віддали людству весь свій могутній інтелект, усю снагу свого серця, присвятили ціле своє життя служінню істині, шуканню справедливості.

Перу Золя належить 31 роман, 4 збірники новел, 8 п’єс, 1 том поезій, численні праці з питань теорії прози, театру та образотворчого мистецтва, статті й памфлети на суспільно-політичні теми.

Портрет Золя, з сірим буденним обличчям звичайного буржуа, з неохайною посивілою борідкою, старовинним пенсне на шнурочку і якимось безнадійно сумним виразом очей, що його найчастіше вміщують у творах письменника або в працях про нього, на диво мало відповідає духовному темпераменту цього літератора-бійця. Сам Золя дуже часто скаржився на свою надміру запальну вдачу і нестриману гарячність у полеміці. Один з кращих знавців Золя у Франції, автор цікавої романізованої біографії «Добридень, Емілю Золя!» Арман Лану постійно наголошує у видатного романіста риси мужності, самобутності, незламної принциповості, емоціональності. «Золя – найбільший лірик епохи», – твердить Лану.

Внутрішній запал автора «Ругон-Макарів» виявляється передусім у його громадських поглядах і у виробленій ним войовничій естетиці. «Золя – сіяч бур» – назвав свою працю про нього Жал Фревіль [Jean Freville, Zola semeur d’orage. Paris, 1952].

Про життя Золя існують різні думки. Для одних він тільки «літературний віл», чудо працездатності, а його героїчна участь у «справі Дрейфуса» – непередбачений, випадок. Інші вважають Еміля Золя «невтомним робітником табору справедливості», діяльність якого становить етап у розвитку прогресивної думки кращої частини французької інтелігенції XIX ст. Мають рацію, звичайно, останні. Біографія Золя, крім того часу, коли він виступив із своїм грізним «Я обвинувачую!», справді бідна видатними епізодами. Завжди за найголовніше він уважав свою літературну роботу. Справа тільки в тому, щоб зрозуміти, чого варта була ця робота.

Син інженера-авантюриста

Еміль Золя народився 2 квітня 1840 в сім’ї інженера Франсуа Золя, уродженця Венеції (по-італійськи прізвище читається як Дзо0300ла). Батько майбутнього письменника був людиною сміливою, зухвалим і надзвичайно заповзятливим. Повний новаторських ідей і планів, ще до знайомства з майбутньою дружиною він встиг об’їздити половину Європи, взяти активну участь у будівництві першої залізничної лінії, навіть завербуватися в іноземний легіон і повоювати в Алжирі.

Втім, його військова кар’єра не склалася – після скандалу, пов’язаного з фінансовою розтратою, Франсуа був змушений подати у відставку. Ця невдача його нітрохи не збентежила і зухвалості з підприємливістю не поменшало. У 1833 року Франсуа Золя повертається у Францію, де намагається «протиснути» свої проекти будівництва каналу у Провансі і оборонних укріплень навколо Парижа. Минають місяці, але фінансів йому так ніхто і не виділяє. У цей складний для себе момент Франсуа знайомиться у церкві з Емелі Обер, дочкою простого маляра.
За юною красунею не давали практично ніякого приданого, але закоханого Франсуа це не зупинило. Засліплений красою і юністю Емелі, 16 березня 1839 року 44-річний інженер-невдаха вступив в законний шлюб. Вже через рік у подружжя народився син, майбутній класик французької прози.

Дитина росла кволою і немічною, часто хворіла. Можливо, якби родина вирішила жити в Парижі, світова література і зовсім залишилася б без одного зі своїх талановитих синів. Але хлопчикові пощастило: після довгих років оббивання порогів його батькові все-таки вдалося переконати владу прованського Екса в необхідності спорудження каналу. Сімейство Золя перебралося в Прованс. Це був золотий час в житті маленького Еміля – йому дуже сподобалося місто, тут у нього було набагато більше свободи, в родині з’явився достаток. На жаль, щастя виявилося недовговічним – в березні 1847 року Франсуа Золя помер від запалення легенів, простудившись під час інспекції будівництва свого дітища.

Мати й син залишилися одні, в дуже скрутному становищі. Виявилося, що інженер залишив масу боргів, про які його вдові нічого не було відомо. Облога кредиторів змусила Емелі переїхати в більш дешевий район, а також розпродати усі акції каналу і дрібнички, які прикрашали будинок. Сім’я потроху скочувалася у злидні. Однак Емелі не залишила думки дати синові пристойну освіту. Вона звернулася до міської ради з проханням виділити кошти на навчання сина «в якості посмертної винагороди за послуги, надані її чоловіком місту Екс». Міська рада пішла назустріч, і хлопчик був зарахований у пансіон Бурбонів.

З раннього дитинства Еміль мріяв прославитися і зробити щось таке, чим його мати могла б пишатися. Він із завзяттям приймається за навчання і досягає успіху, швидко заробляє репутацію відмінника. Але любові однокласників йому це не приносить: його вважають жебраком-вискочкою, прийшлим чужаком. До того ж Еміль ніяк не міг позбутися дефектів – з дитинства він дуже шепелявив та ще був сильно короткозорий. Гоніння і глузування сильно отруювали йому життя, поки в один прекрасний день на його захист не встав смаглявий хлопець-здоровань. Його звали Поль Сезанн, майбутній відомий художник-імпресіоніст. З тих пір вони стали нерозлучні і пронесли свою дружбу через роки.

Важкі часи

У 15 років Еміль починає проявляти інтерес до протилежної статі і задивлятися на молодих дівчат. Разом із Сезанном і ще двома нерозлучними друзями Золя з головою занурюється в поезію. Вірші, сонети, поеми пишуться з вражаючою швидкістю і частотою, юнаки проводять час в нескінченних міркуваннях про світських дам і занепалих жінок. Приємне проведення часу різко обривається, коли мати Еміля вирішує перебратися у Париж і, природно, забрати з собою сина.

Столиця юнакові дуже не сподобалася. Похмуре місто справляє гнітюче враження, Золя рветься назад до Екса, але матеріальна залежність від матері, яка підробляє шиттям, сковує його по руках і ногах. Сам же Еміль ніяк не може себе знайти – він вчиться у Парижі і Марселі, але диплома так і не отримує. Намагається вступити на службу – безуспішно. Іноді провінційні газети друкують вірші Золя, і тоді він знову починає сподіватися на щось більше, ніж кар’єра офісного клерка, але надія ця швидко згасає. Найчастіше матеріальне становище Еміля настільки плачевне, що він змушений ловити на даху горобців, щоб засмажити їх на вечерю. Незважаючи ні на що, він продовжує писати. Кутаючись в сильно потертий плед в нетопленій мансарді, Золя пише вірші і поеми, так як це краще, що він вміє.

Тільки в кінці 1861 року Емілю (йому вже виповнилося двадцять) посміхається удача – він знаходить скромну посаду кур’єра в видавництві Луї Ашетта. Скориставшись нагодою, молодий поет показує свої вірші видавцеві, але враження вони не складають. «Вірші непогані, – каже пан Ашетт, – але на вашому місці, юнак, я б спробував себе в прозі».

Еміль вже і сам про це думав і навіть написав кілька новел свого першого роману, тому пропозицію видавця зустрів спокійно. «Проза так проза, вірші почекають», – вирішив юнак і швидко настрочив казку «Поцілунок ундини», з якої і почалася його літературна кар’єра.

Паризька квіткарка

Незабаром до Парижу приїжджає товариш Золя по пансіону Бурбонів – молодий художник Сезанн. У нього схожі проблеми – стиль його живопису не знайшов схвалення на малій батьківщині, і Сезанн вирішив виставлятися у Парижі, на Салоні 1863 року. Однак і тут його чекає невдача – публіка тих років, в основному заможні буржуа, дуже не любила, коли хтось зазіхав на її звички і моральність. Стиль живопису Сезанна, як і стилі Моне, Ренуара, Піссаро, Дега і особливо Мане, викликав жах і неприйняття, ніхто не хотів бачити на полотнах оголену натуру і відверті сцени.

Одна з ранніх робіт Поля Сезанна – «Спокуса святого Антонія» (1867-1869)

Але Еміля картини друга приводили у повний захват. Новаторський живопис будив його уяву, занурюючи у безодню еротичних фантазій. Сезанн водив Золя по творчих майстернях, де той познайомився, а потім і здружився з багатьма передовими художниками.

В одній з майстерень він зустрів Александріну Меле – квіткарку з площі Кліші, яка у вільний час підробляла натурницею. Яскрава, товариська брюнетка справила на Золя глибоке враження. Александріну не можна було назвати класичної красунею, але вона володіла пишним тілом, виразними очима, чарівною посмішкою, а головне – міцно стояла на ногах і відрізнялася здоровими судженнями. Саме така жінка потрібна була Емілю – жінка-друг, жінка-соратник, жінка-мати.

Вони стали жити разом, і ніколи Емілю не було ще так спокійно і зручно. Дружина цілком взяла на себе побут, прекрасно готувала, не заважала працювати. Мати Золя прийняла Александріну насторожено. Їй хотілося, щоб син, «майбутня знаменитість», знайшов собі жінку «не з простих» – більш витончену, більш аристократичну, молодшу (Александріна була на рік старша за Еміля). Але між тим оселилася в одній квартирі разом з сином і його коханкою.

Справи Золя пішли в гору. Він дуже багато працював, публікуючи свої роботи в паризьких газетах, і на ці доходи міг дозволити собі утримувати сім’ю. Правда, одного цього заняття амбітному письменнику було замало. Він серйозно обдумує цикл романів в наслідування «Людської комедії» Бальзака, якою щиро захоплюється.

На довгі роки Золя придумав собі розпорядок дня: підйом о 8 ранку, прогулянка, робота до обіду, далі зустрічі з потрібними людьми і робота в бібліотеці. Протягом 10 років, поки писалася сага про Ругон-Маккари, Золя практично жодного разу не відступив від заведеного розпорядку. Поступово він перетворився на таку собі «літературну машину», що працює без перебоїв і зривів. Втілював свою дитячу мрію – створити щось таке, через що його мати буде ним пишатися.

Александріна, всі ці роки перебуваючи поруч, багато чого не вимагала. Вона підтримувала чоловіка в усьому, вела його будинок, позбавляючи від найменших побутових труднощів. Єдина її мрія була в тому, щоб Еміль нарешті узаконив їх відносини. А він і не заперечував – йому було зручно, тепло і ситно. У 1870 році вони відсвяткували скромне весілля, на якому була тільки мати Еміля і кілька його друзів.

Чоловік двох дружин

Франція, а разом з нею і Золя, пережили і крах Другої імперії, і франко-прусську війну. Весь цей час романи із серії «Ругон-Маккари» з успіхом видаються, гроші до письменника вже течуть рікою. І Еміль і Александріна, які пережили злидні, ні в чому собі не відмовляють: купують і антикваріат, і копійчані дрібнички – все, на чому зупиняється око. Сучасники розповідають, що кабінет письменника вміщав в себе неймовірну кількість різноманітних предметів, розвішаних та розставлених по стінах і полицях.

Купуються найдорожчі продукти і вина, Еміль їсть і ніяк не може наїстися. Дуже швидко він починає повніти і при невеликому зрості досягає ваги більш ста кілограмів. І без того схильна до повноти Александріна не відстає від чоловіка.

Еміль з дружиною і матір’ю переїжджає на віллу поблизу Парижа, де продовжує працювати в колишньому режимі – ні дня без встановленої літературної норми. Часто в гості навідуються паризькі друзі – письменники і художники, яких радо приймає Александріна, накриваються широкі столи, вино тече рікою.

Шлюбу Еміля і Александріни виповнилося вже 18 років. Дітей у них не було, але подружжя не сильно засмучувалося: весь час і любов Еміля були віддані роботі, Александріна ж, повністю зайнята проблемами чоловіка і побутом, теж не нудьгувала.

Влітку 1888 року Александріна найняла на допомогу в будинку нову пралю – Жанну Розеро, дочку мельника. Дівчині тільки-тільки виповнився 21 рік, і вона дуже раділа, що потрапила на службу в такий пристойний дім.

Юна та весела Жанна увірвалася в життя Еміля, подібно до свіжого вітру. Сорокавосьмирічний письменник закохався, як хлопчисько: він милувався стрункою фігурою дівчини, її личком, слухав, як вона співає в пральні. Його зачарував м’який і добрий характер Жанни, в той час як Александріна з роками ставала все більш різкою і владної.

Захоплений вихором почуттів, Золя поступово змінює свій спосіб життя: починає більше рухатися, кататися на велосипеді, припиняє спати після обіду. До кінця літа він скидає 25 кілограмів, з обличчя зникають набряки, очі сяють молодим світлом. Жанні лестить увага відомого письменника, вона прихильно приймає знаки уваги з його боку.

Золя знімає для Жанни квартиру в Парижі, куди починає регулярно навідуватися. Відносини Еміля і Александріни давно стали просто дружніми, тому він знаходить в Жанні те, чого йому так не вистачає у шлюбі. Засліплений любов’ю, він втрачає обережність і починає з’являтися разом з коханкою в публічних місцях.

Незабаром Жанна народжує йому дочку Деніз, на превелику радість письменника – нарешті, після стількох років, фактично на схилі життя він стає батьком. А через два роки на світ з’являється і син Жак.

Дуже швидко Александріна дізнається про таємний зв’язок чоловіка. Вона ображена і принижена, ревнощі і гнів переповнюють її душу. Вона то вимагає пояснень, то благає Еміля порвати з коханкою. Однак Золя, який все життя був м’яким і поступливим, тепер відмовляється навідріз. Не в силах володіти собою, нещасна жінка вривається в квартиру Жанни, знаходить там листи чоловіка до суперниці і спалює їх.

Однак Александріна завжди була жінкою розумною і практичною. Вона розуміє, що скандал зашкодить в першу чергу дорогому Емілю, чого допустити ніяк не може – вона як і раніше любить чоловіка. До того ж її власний добробут цілком залежить від його книг. Александріна приймає нелегке для себе рішення: як би там не було, вона – мадам Золя, законна дружина письменника, а все інше не має значення.

Еміля такий підхід дружини повністю влаштовує. Він як і раніше прив’язаний до неї, йому соромно за заподіяний їй біль, але від Жанни і дітей він відмовитися не в змозі. Тому довгі роки сценарій залишався таким: першу половину дня Золя проводив з законною дружиною, другу – з Жанною і дітьми. На всіх світських заходах з’являвся з Александріною, але при першій же можливості втікав до другої сім’ї. Александріна, згнітивши серце, йому це дозволяла: головне, щоб усе мало благопристойний і респектабельний вигляд.

Дивна смерть

Йшли роки. Згодом серце Александріни пом’якшало, і вона змирилася з тим, що Емілю необхідна інша сім’я. В один із днів, помітивши, як чоловік спостерігає в бінокль, як грають діти, вона запропонувала: «Запроси їх в будинок!».

З тих пір Деніза і Жак часто бували в будинку батька і навіть прогулювалися в парку разом з Емілем і Александріною. Не маючи власних дітей, мадам Золя щиро прив’язалася до позашлюбних нащадків чоловіка, була до них добра і великодушна. Еміль ж нарешті досяг повної гармонії в своїх сімейних і творчих справах. Обидві сім’ї жили в мирі та злагоді, і писалося йому вільно і легко. Прийшла пора розширити сферу діяльності.

Раніше суспільно-політична діяльність Золя була досить скромною. Співак народу, він думки і почуття вихлюпував на сторінках своїх численних творів, ні на що інше не залишалося ні часу, ні сил. Однак в січні 1898 він бере активну участь в гучній «справі Дрейфуса». Цей процес за звинуваченням французького офіцера-єврея в шпигунстві народився на тлі сильних антисемітських настроїв в суспільстві і буквально розколов французів на два табори. Газета L’Aurore публікує викривальний лист Золя до президента республіки, відомий під назвою «Я звинувачую». Письменник відкрито і емоційно запевняє, що справу сфабриковано і Дрейфус невинний. Ця публікація мала ефект бомби, що розірвалася: тепер звинувачення і погрози сипляться вже на адресу письменника, «захисника євреїв і шпигунів».

Золя змушений втекти до Англії, куди за ним послідували дві жінки і діти. Нове місце проживання він не злюбив з першого ж дня з типовим для француза набором претензій: погоду і місцеву кухню він вважав «вічно поганими», але головне, що всі навколо говорять англійською. Коли пристрасті на батьківщині вляглися, Еміль зміг повернутися в Париж. Як виявилося, щоб померти.

Увечері 29 вересня 1902 року було холодно і сиро. Письменник попросив слугу розпалити камін. Повечерявши, Александріна з чоловіком заснули. Посеред ночі мадам Золя прокинулася від того, що відчула себе дуже погано. Еміль не спав – він також нездужала. «Давай покличемо слуг?» – запропонувала Александріна, але Еміль, людина тактовна і делікатна, пошкодував їх і не став будити серед ночі.

Вранці слуги занепокоїлися, чому господарі, які вставали рано, до сих пір не дзвонять. Увійшовши до кімнати, виявили труп господаря і господиню в глибокій непритомності. Зусиллями лікарів Александріну вдалося врятувати. За висновком медиків, Еміль Золя з дружиною отруїлися чадним газом, який надходив до кімнати з палаючого каміна.

Розслідування тривало довго: виявилося, що димохід був заткнутий будівельним сміттям, на даху виднілися сліди. Але кому вони належали – робочим, що напередодні ремонтували дах, або зловмисникам – так і залишилося невідомим. Нині існує думка, що це не був нещасливий випадок, а умисне вбивство, здійснене політичними ворогами письменника.

Александріна і Жанна дуже важко переживали смерть коханого чоловіка. Спільне горе зблизило їх, все решту життя вони присвятили дітям Еміля. Письменник за життя не раз говорив дружині, як хотів би, щоб діти носили його прізвище.

Їй вдалося домогтися через суд, щоб бажання чоловіка збулося – Деніза і Жак отримали прізвище Золя. Жанна так і не вийшла заміж, до самої смерті зберігаючи вірність Емілю. Вона померла в 1914 році після невдалої операції. Александріна дожила до глибокої старості, піднявши на ноги дітей письменника.

Могильний камінь, що залишився в якості кенотафа (символічна могила, в якій нема небіжчика) на місці первісної могили Золя на кладовищі Монмартр, переміщеною 4 червня 1908 до Пантеону

Вас може так само зацікавити

Іспит на визначення рівня володіння державною мовою 2.0 (для виконання службових обов’язків) Art

Іспит на визначення рівня володіння державною мовою 2.0 (для виконання службових обов’язків)

Зустріч із авторкою поезій, історичних та фантастичних оповідань Іриною ПАСЬКО Art

Зустріч із авторкою поезій, історичних та фантастичних оповідань Іриною ПАСЬКО

Book Space 2021. Нова близькість Art

Book Space 2021. Нова близькість

Нові автореферати дисертацій Art

Нові автореферати дисертацій